• Finanční pomoc studentům
  • homepage
  • ISEA v médiích
  • Konference
    • Investments in human capital and education
    • The White Paper and Beyond: Tertiary Education Reform in the Czech Republic
  • O nás
    • Kontaktujte nás
    • Strategie
  • Policy papers
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum mateřských škol v době COVID-19

logo


  • O nás
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum MŠ v době COVID-19
  • Policy papers
  • Média
  • Fin. pomoc studentům
  • Kontakt


16
LIS
2025

Školy opět pozadu. Učí s umělou inteligencí, ale ne o ní

by javorovab
0 Comment

Psáno pro Reflex:

Vzpomínáte si? V roce 2002 stát rozjel ambiciózní projekt Internet do škol (INDOŠ). Za 884 miliónů korun získaly školy počítače a připojení k internetu jako součást velkolepé Státní informační politiky ve vzdělávání. Znělo to skvěle. Jenže učitelé nebyli na práci s technologiemi předem připraveni. Ve školách chyběli „ajťáci“, kteří by počítače zprovoznili. A tak – často doslova – skončila drahá technika zamčená ve skříních. Ve třídách se mezitím učilo postaru.

Dnes sledujeme stejný příběh, jen s jinými rekvizitami. Místo hardwaru za milióny přicházejí digitální nástroje, které jsou na první pohled zdarma, ale mohou nás vyjít velmi draho, pokud s nimi neumíme zacházet. Umělá inteligence už ve školách dávno je. A přesto se téměř dva roky po zveřejnění nástrojů jako ChatGPT nebo Gemini teprve rozbíhá oficiální školení učitelů.

Učitelé, nebo studenti?

Škola je opět o krok pozadu. V době, kdy si AI píše sama osnovy, přepisuje testy a předstírá empatii ve zpětné vazbě, učíme učitele, jak poznat, že AI existuje. Učitelé, kteří mají AI vysvětlit dalším generacím, často tápou v rozdílu mezi algoritmem a automatem. A středoškoláci, kteří by z toho měli být vyjukaní, se mezitím smějí s AI v mobilu.

Chybějí nám i data. Například taková, jaká mají na Univerzitě v Lublani, kde výzkumníci porovnali, jak si v oblasti AI gramotnosti stojí středoškoláci z technických oborů ve srovnání s budoucími učiteli technických předmětů. Záměrně zvolili školy, jež hrají klíčovou roli v technologickém vzdělávání – tedy v oblastech nejvíce ovlivněných nástupem umělé inteligence. Díky tomu mohli porovnat dvě skupiny: budoucí techniky a inženýry a ty, kdo je budou učit. Studie tak odhalila nejen rozdíly mezi typy škol, ale i mezi úrovněmi odpovědnosti ve vzdělávacím systému.

Celý článek je dostupný zde:

https://www.reflex.cz/clanek/komentare/132860/skoly-opet-pozadu-uci-s-umelou-inteligenci-ale-ne-o-ni.html

Download WordPress Themes Free
Download Best WordPress Themes Free Download
Download Premium WordPress Themes Free
Download Best WordPress Themes Free Download
online free course
download micromax firmware
Download Premium WordPress Themes Free
O Autorovi
Sdílejte

Odkazy

  • STRATIF
  • Matematika s Chutí
  • Škola s Chutí
  • think-tank.cz
  • Co se vzděláním?
  • Proč se zhoršují výsledky českých žáků a jak je třeba konat
  • Matematika s chutí – pokus přinést do škol radost z objevování

Chci darovat ISEA

100 Kč 300 Kč 500 Kč

1000 Kč

nebo ,- Kč


© Copyright 2025 ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy, z.s. (think-tank)
Novotného lávka 200/5, 110 00 Praha 1
IČO: 26585499 DIČ: CZ26585499