• Finanční pomoc studentům
  • homepage
  • ISEA v médiích
  • Konference
    • Investments in human capital and education
    • The White Paper and Beyond: Tertiary Education Reform in the Czech Republic
  • O nás
    • Kontaktujte nás
    • Strategie
  • Policy papers
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum mateřských škol v době COVID-19

logo


  • O nás
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum MŠ v době COVID-19
  • Policy papers
  • Média
  • Fin. pomoc studentům
  • Kontakt


16
LIS
2025

Školy opět pozadu. Učí s umělou inteligencí, ale ne o ní

by javorovab
0 Comment

Psáno pro Reflex:

Vzpomínáte si? V roce 2002 stát rozjel ambiciózní projekt Internet do škol (INDOŠ). Za 884 miliónů korun získaly školy počítače a připojení k internetu jako součást velkolepé Státní informační politiky ve vzdělávání. Znělo to skvěle. Jenže učitelé nebyli na práci s technologiemi předem připraveni. Ve školách chyběli „ajťáci“, kteří by počítače zprovoznili. A tak – často doslova – skončila drahá technika zamčená ve skříních. Ve třídách se mezitím učilo postaru.

Dnes sledujeme stejný příběh, jen s jinými rekvizitami. Místo hardwaru za milióny přicházejí digitální nástroje, které jsou na první pohled zdarma, ale mohou nás vyjít velmi draho, pokud s nimi neumíme zacházet. Umělá inteligence už ve školách dávno je. A přesto se téměř dva roky po zveřejnění nástrojů jako ChatGPT nebo Gemini teprve rozbíhá oficiální školení učitelů.

Učitelé, nebo studenti?

Škola je opět o krok pozadu. V době, kdy si AI píše sama osnovy, přepisuje testy a předstírá empatii ve zpětné vazbě, učíme učitele, jak poznat, že AI existuje. Učitelé, kteří mají AI vysvětlit dalším generacím, často tápou v rozdílu mezi algoritmem a automatem. A středoškoláci, kteří by z toho měli být vyjukaní, se mezitím smějí s AI v mobilu.

Chybějí nám i data. Například taková, jaká mají na Univerzitě v Lublani, kde výzkumníci porovnali, jak si v oblasti AI gramotnosti stojí středoškoláci z technických oborů ve srovnání s budoucími učiteli technických předmětů. Záměrně zvolili školy, jež hrají klíčovou roli v technologickém vzdělávání – tedy v oblastech nejvíce ovlivněných nástupem umělé inteligence. Díky tomu mohli porovnat dvě skupiny: budoucí techniky a inženýry a ty, kdo je budou učit. Studie tak odhalila nejen rozdíly mezi typy škol, ale i mezi úrovněmi odpovědnosti ve vzdělávacím systému.

Celý článek je dostupný zde:

https://www.reflex.cz/clanek/komentare/132860/skoly-opet-pozadu-uci-s-umelou-inteligenci-ale-ne-o-ni.html

Free Download WordPress Themes
Download Nulled WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Download Premium WordPress Themes Free
udemy free download
download karbonn firmware
Download WordPress Themes
O Autorovi
Sdílejte

Odkazy

  • STRATIF
  • Matematika s Chutí
  • Škola s Chutí
  • think-tank.cz
  • Co se vzděláním?
  • Proč se zhoršují výsledky českých žáků a jak je třeba konat
  • Matematika s chutí – pokus přinést do škol radost z objevování

Chci darovat ISEA

100 Kč 300 Kč 500 Kč

1000 Kč

nebo ,- Kč


© Copyright 2025 ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy, z.s. (think-tank)
Novotného lávka 200/5, 110 00 Praha 1
IČO: 26585499 DIČ: CZ26585499