• Finanční pomoc studentům
  • homepage
  • ISEA v médiích
  • Konference
    • Investments in human capital and education
    • The White Paper and Beyond: Tertiary Education Reform in the Czech Republic
  • O nás
    • Kontaktujte nás
    • Strategie
  • Policy papers
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum mateřských škol v době COVID-19

logo


  • O nás
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum MŠ v době COVID-19
  • Policy papers
  • Média
  • Fin. pomoc studentům
  • Kontakt


13
BřE
2020

Za dveřmi mateřských škol

by javorovab
0 Comment

13. 3. 2020 psáno pro Reflex

Zatímco základní školy jsou zavřené, mateřské školy zůstávají stále otevřené. Jedním z důvodů je, že koronaviru děti lépe odolávají zřejmě kvůli lepší imunitě nebo častějšímu vystavení dětí nemocem.

Provoz mateřských škol v této době má ale tři háčky (1) mladé učitelky, které nemohou zůstat se svými dětmi školou povinnými doma; (2) učitelky, kuchařky a uklízečky v důchodovém věku, které spadají do skupiny ohrožené pandemií, ale starají se o malé děti; a (3) malé děti, které nemají hygienické návyky a tak je péče o ně v této extrémní době vysilující.

Prvním háčkem je mládí učitelek, kterých, pravda, není mnoho, ale pokud musí učit v MŠ a mají děti školou povinné, nemají je kam dát. Zajistit provoz mateřské školy znamená, že musíte splnit kvóty počtu pedagogů na počet dětí. Učitelky na zástupy ve třídách mateřských škol chybí. Učitelek, které mají, nebo mohou mít malé děti, je sice málo, ale i tak to působí školkám provozní potíže. Ve věkovém rozmezí 25-29 let je jen 9,5 %, učitelek. Těch, které mají děti školou povinné ve věkovém rozmezí 35-39 let je 9,0 %, a 30-34 letých učitelek je 6,8 %.

Druhým háčkem je počet učitelek důchodkyň v mateřských školách. Ve věkovém rozmezí 60-64 let učí 5,5 % důchodkyň, učitelek starších 65 let je 1,3%. Těch, které se blíží k ohrožené skupině je 19,50 % ve věkovém rozmezí 50-54 let, v rozmezí 50-59 let, je 17,80 % učitelek. Také uklízečky a kuchařky jsou ve věku skupiny ohrožené koronavirem.

Ředitelky mateřských škol si proto houfně stěžují, že zajistit provoz v mateřských školách, kde děti ještě nemají základní hygienické návyky, klade na všechny pracovníky extrémní psychické vypětí. Třetí háček v podobě hygieny dětí působí velký stres ředitelkám proto, že dnešní rodiče nejvíce stížností dávají právě na mateřské školy. Ředitelky běžně čelí neustálé nespokojenosti rodičů, kteří si stěžují na to či ono – tu na české školní inspekci, tam u starosty obce jako zřizovatele. Zastání však nemají nikde. Rodič je přece volič a tak má pravdu vždycky, i když jí nemá.

Strach z toho, zda mateřské školy učinily všechna opatření, co mohly, je extrémně velký. Celý článek na https://www.reflex.cz/clanek/online-prenos/100167/online-glosar-reflexu-o-koronaviru-proc-nosit-rousku-andreji.html

Download Nulled WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
Download Premium WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
free download udemy course
download intex firmware
Download Premium WordPress Themes Free
O Autorovi
Sdílejte

Odkazy

  • STRATIF
  • Matematika s Chutí
  • Škola s Chutí
  • think-tank.cz
  • Co se vzděláním?
  • Proč se zhoršují výsledky českých žáků a jak je třeba konat
  • Matematika s chutí – pokus přinést do škol radost z objevování

Chci darovat ISEA

100 Kč 300 Kč 500 Kč

1000 Kč

nebo ,- Kč


© Copyright 2025 ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy, z.s. (think-tank)
Novotného lávka 200/5, 110 00 Praha 1
IČO: 26585499 DIČ: CZ26585499