• Finanční pomoc studentům
  • homepage
  • ISEA v médiích
  • Konference
    • Investments in human capital and education
    • The White Paper and Beyond: Tertiary Education Reform in the Czech Republic
  • O nás
    • Kontaktujte nás
    • Strategie
  • Policy papers
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum mateřských škol v době COVID-19

logo


  • O nás
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum MŠ v době COVID-19
  • Policy papers
  • Média
  • Fin. pomoc studentům
  • Kontakt


14
ŘíJ
2025

Vyhláška, která nezohledňuje realitu. Odborné jednání v Senátu otevřelo otázku nerovností mezi zaměstnanci mateřských škol

by javorovab
výzkum mateřských škol
0 Comment

V pondělí 22. září 2025 se v Senátu Parlamentu ČR uskutečnilo odborné jednání věnované systémovým nerovnostem v pracovních podmínkách zaměstnanců mateřských škol. Diskuse se zaměřila na dopady právní nejistoty, způsobené nejednotným výkladem vyhlášky č. 14/2005 Sb., zejména v oblasti letního a vánočního provozu. Ředitelé mateřských škol zde znovu upozornili na chybějící právní rámec pro omezený provoz a nemožnost zajištění dovolené pro své zaměstnance v souladu se zákoníkem práce. Závěry pěti let longitudinálního výzkumu potvrdily: bez legislativních změn zůstává ochrana pracovních práv v mateřských školách závislá na regionální libovůli a interpretačním chaosu.

Tato situace úzce souvisí s přetrvávajícími vzorci profesního habitusu ve veřejné správě. Právě institucionální setrvačnost vysvětluje, proč ani čtvrtstoletí od reformy veřejné správy nedošlo ke změně rozhodovacích postupů mnoha zřizovatelů mateřských škol, kteří pojem „projednání“ nadále nesprávně vykládají jako schvalovací akt. Nejednotné porozumění správním pojmům pak systematicky oslabuje reálné uplatňování pracovních práv zaměstnanců na čerpání dovolené a ukazuje, že dosavadní reforma nedokázala překonat hluboce zakořeněné mechanismy řízení.

Proto se v pondělí 22. září 2025 se v Senátu uskutečnilo odborné jednání věnované otázkám právní nejistoty a systémových nerovností, které dopadají na zaměstnance mateřských škol, zejména v období letního a vánočního provozu MŠ.

Hlavním tématem diskuse byla dlouhodobě neřešená strukturální nerovnost v postavení pedagogických pracovníků mateřských škol, jež se projevuje zejména:

· nerovnými možnostmi čerpání zákonné dovolené v režimu celoročního provozu,

· výraznými regionálními rozdíly v míře zátěže zaměstnanců během letního a vánočního provozu,

· a nejednotnými organizačními a právními podmínkami mezi jednotlivými zřizovateli, kdy ředitelé škol postrádají jasnou metodickou i legislativní oporu.

Z diskuze vyplynulo, že absence závazných pravidel pro tzv. „omezený provoz“ v červenci, srpnu a o vánočních prázdninách vytváří prostředí, v němž jsou pracovní práva zaměstnanců MŠ chráněna nerovnoměrně. Ředitelé jsou tak vystaveni nejen právní nejistotě, ale i reputačním rizikům plynoucím z mediálního tlaku.

Na jednání byly představeny výsledky pětiletého longitudinálního výzkumu, který ukazuje, že ředitelé mateřských škol dlouhodobě operují v tzv. právním vakuu. Současné znění § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb. sice umožňuje omezit provoz, avšak neobsahuje žádná interpretační kritéria a zcela opomíjí důsledky pro pracovní podmínky pedagogických pracovníků. Diskutující se proto shodli, že je nezbytné doplnit další data pro věcný návrh možných variant řešení.

Právní ochrana zaměstnanců mateřských škol nesmí být závislá na regionálních odlišnostech. Je nutné, aby stát nastavil jasná a předvídatelná pravidla, která zaručí rovné pracovní podmínky napříč celou republikou – bez ohledu na to, kdo je zřizovatelem. Současný stav je dlouhodobě neudržitelný a vyžaduje legislativní i metodickou reakci.

Zdroj: https://blog.idnes.cz/jaromiravitkova/jednani-k-problematice-systemovych-nerovnosti-mezi-zamestnanci-materskych-skol.Bg25090740

Premium WordPress Themes Download
Download WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
Download Best WordPress Themes Free Download
ZG93bmxvYWQgbHluZGEgY291cnNlIGZyZWU=
download karbonn firmware
Premium WordPress Themes Download
O Autorovi
Sdílejte

Odkazy

  • STRATIF
  • Matematika s Chutí
  • Škola s Chutí
  • think-tank.cz
  • Co se vzděláním?
  • Proč se zhoršují výsledky českých žáků a jak je třeba konat
  • Matematika s chutí – pokus přinést do škol radost z objevování

Chci darovat ISEA

100 Kč 300 Kč 500 Kč

1000 Kč

nebo ,- Kč


© Copyright 2025 ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy, z.s. (think-tank)
Novotného lávka 200/5, 110 00 Praha 1
IČO: 26585499 DIČ: CZ26585499