
Právní předpisy (zejména § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb.) umožňují mateřské škole provoz omezit nebo přerušit, ale nestanovují jednotná kritéria, jak k tomu spravedlivě přistupovat. Tato mezera mezi normou a praxí vytváří prostor pro chaos, nerovnosti i mediální konflikty.
Absence jasné metodiky při organizaci letního (tzv. omezeného) provozu MŠ vede k nejistotě, nerovnostem a reputačnímu poškozování mateřských škol. Ministerstvo školství má právní i odbornou legitimitu tuto mezeru řešit, a to vydáním metodického pokynu, který by měl stanovit: (1) principy rovného zacházení (a to jak vůči dětem, tak vůči zaměstnancům MŠ), (2) doporučená kritéria výběru v omezeném režimu, (3) a návod, jak v souladu s právem i etikou plánovat omezený provoz mateřské školy v červenci a srpnu.
Tento krok přispěje k ochraně dětí, rodičů i pedagogických pracovníků a zabrání dalšímu zneužívání tématu letního provozu v populistické nebo mediální rovině.
Níže navrhujeme, co a jak by mělo MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) učinit, aby vytvořilo legitimní metodickou pomůcku, která mateřským školám poskytne právně obhajitelný, spravedlivý a srozumitelný rámec pro rozhodování o omezeném letním provozu:
Teze k návrhu metodického opatření MŠMT pro regulaci omezeného letního provozu mateřských škol
1. Vydání metodického pokynu dle § 171 odst. 2 školského zákona
Ministerstvo školství by mělo dle své pravomoci (zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 171 odst. 2) vydat metodický pokyn, který bude obsahovat doporučený postup ředitelů mateřských škol při plánování omezeného provozu v prázdninových měsících červenci a srpnu.
2. Stanovení účelu metodiky
Cílem metodiky je:
3. Obsah metodiky by měl zahrnovat zejména:
a) Definici základních pojmů
Vymezení rozdílu mezi běžným provozem, omezeným provozem a přerušením provozu podle § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb., ve vztahu k § 217 zákoníku práce (nároku zaměstnance MŠ na dovolenou) a ve vztahu k počtu přítomných pedagogů, zachování zákonného poměru dětí na jednoho pedagoga – tzv. ratio, jak jej stanoví § 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
b) Kritéria pro organizaci omezeného provozu
Metodika by měla školám doporučit nediskriminační a objektivně odůvodnitelné pořadí kritérií, podle kterých lze omezit letní docházku, např.:
Poznámka: Kritéria nesmí být zaměřena na posuzování osobního života rodiče, ale na reálnou potřebnost docházky dítěte z hlediska provozních kapacit školy.
c) Formu zveřejnění a informování rodičů
d) Soulad s pracovním právem
e) Doporučení ke spolupráci mezi mateřskými školami
Autorský tým: PhDr. Simona Weidnerová, MBA (ISEA), Mgr. Andrea Benešová, Mgr. Irena Floriánová, DiS., Mgr. Kateřina Tomášová, Mgr. Vladimíra Dobrovolná, PhDr. Helena Kloudová, DiS., Mgr. Yvona Hrstková, Mgr. Vít Sumerauer, Členové platformy „Ředitelky a ředitelé mateřinek“ a ředitelé mateřských škol.