• Finanční pomoc studentům
  • homepage
  • ISEA v médiích
  • Konference
    • Investments in human capital and education
    • The White Paper and Beyond: Tertiary Education Reform in the Czech Republic
  • O nás
    • Kontaktujte nás
    • Strategie
  • Policy papers
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum mateřských škol v době COVID-19

logo


  • O nás
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum MŠ v době COVID-19
  • Policy papers
  • Média
  • Fin. pomoc studentům
  • Kontakt


22
KVě
2025

Návrh metodického opatření MŠMT pro regulaci omezeného letního provozu MŠ

by javorovab
0 Comment

Právní předpisy (zejména § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb.) umožňují mateřské škole provoz omezit nebo přerušit, ale nestanovují jednotná kritéria, jak k tomu spravedlivě přistupovat. Tato mezera mezi normou a praxí vytváří prostor pro chaos, nerovnosti i mediální konflikty.

Absence jasné metodiky při organizaci letního (tzv. omezeného) provozu MŠ vede k nejistotě, nerovnostem a reputačnímu poškozování mateřských škol. Ministerstvo školství má právní i odbornou legitimitu tuto mezeru řešit, a to vydáním metodického pokynu, který by měl stanovit: (1) principy rovného zacházení (a to jak vůči dětem, tak vůči zaměstnancům MŠ), (2) doporučená kritéria výběru v omezeném režimu, (3) a návod, jak v souladu s právem i etikou plánovat omezený provoz mateřské školy v červenci a srpnu.

Tento krok přispěje k ochraně dětí, rodičů i pedagogických pracovníků a zabrání dalšímu zneužívání tématu letního provozu v populistické nebo mediální rovině.

Níže navrhujeme, co a jak by mělo MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) učinit, aby vytvořilo legitimní metodickou pomůcku, která mateřským školám poskytne právně obhajitelný, spravedlivý a srozumitelný rámec pro rozhodování o omezeném letním provozu:

Teze k návrhu metodického opatření MŠMT pro regulaci omezeného letního provozu mateřských škol

1. Vydání metodického pokynu dle § 171 odst. 2 školského zákona

Ministerstvo školství by mělo dle své pravomoci (zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 171 odst. 2) vydat metodický pokyn, který bude obsahovat doporučený postup ředitelů mateřských škol při plánování omezeného provozu v prázdninových měsících červenci a srpnu.

2. Stanovení účelu metodiky

Cílem metodiky je:

  • sjednotit postupy MŠ napříč zřizovateli a regiony,
  • ochránit mateřské školy před nejasným výkladem právních povinností,
  • předcházet vzniku nerovností a podezření z diskriminace (a to jak dětí, tak zaměstnanců),
  • a posílit právní jistotu všech aktérů: škol, rodičů, zřizovatelů i kontrolních orgánů.

3. Obsah metodiky by měl zahrnovat zejména:

a) Definici základních pojmů

Vymezení rozdílu mezi běžným provozem, omezeným provozem a přerušením provozu podle § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb., ve vztahu k § 217 zákoníku práce (nároku zaměstnance MŠ na dovolenou) a ve vztahu k počtu přítomných pedagogů, zachování zákonného poměru dětí na jednoho pedagoga – tzv. ratio, jak jej stanoví § 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb.

b) Kritéria pro organizaci omezeného provozu

Metodika by měla školám doporučit nediskriminační a objektivně odůvodnitelné pořadí kritérií, podle kterých lze omezit letní docházku, např.:

  1. Děti s povinným předškolním vzděláváním (§ 34 odst. 4 školského zákona).
  2. Děti rodičů, kteří prokazatelně vykonávají zaměstnání, podnikání nebo jinou výdělečnou činnost (např. čestné prohlášení, pracovní smlouva, výpis z IČO).
  3. Děti rodičů, kteří nemohou dítě jinak zabezpečit (např. z důvodu péče o osobu blízkou, osamělého rodičovství).
  4. Děti, které již v průběhu roku vykazují zvýšenou míru podpůrných opatření.
  5. Ostatní děti (dle volné kapacity).

Poznámka: Kritéria nesmí být zaměřena na posuzování osobního života rodiče, ale na reálnou potřebnost docházky dítěte z hlediska provozních kapacit školy.

c) Formu zveřejnění a informování rodičů

  • Povinnost včasné a transparentní informovanosti rodičů (min. 2 měsíce předem, § 3 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb.).
  • Doporučení vzorového formuláře pro zjištění zájmu rodičů o docházku (dotazník).
  • Povinnost zveřejnit kritéria výběru pro letní docházku, i když nejde o správní řízení tak, aby zaměstnanci mohli v omezeném provozu čerpat řádnou dovolenou.

d) Soulad s pracovním právem

  • Upozornění, že čerpání dovolené pedagogických pracovníků je zákonnou povinností zaměstnavatele (§ 217 zákoníku práce).
  • Opatření, které naplní nutnost plánovat letní provoz tak, aby pedagogové mohli svou dovolenou čerpat v zákonné lhůtě.

e) Doporučení ke spolupráci mezi mateřskými školami

  • Metodický pokyn pro koordinaci náhradní docházky v rámci obce/městské části (§ 3 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb.).
  • Metodický pokyn pro možnost vzniku meziškolských dohod o přijetí dítěte v době přerušení provozu.

Autorský tým: PhDr. Simona Weidnerová, MBA (ISEA), Mgr. Andrea Benešová, Mgr. Irena Floriánová, DiS., Mgr. Kateřina Tomášová, Mgr. Vladimíra Dobrovolná, PhDr. Helena Kloudová, DiS., Mgr. Yvona Hrstková, Mgr. Vít Sumerauer, Členové platformy „Ředitelky a ředitelé mateřinek“ a ředitelé mateřských škol.

Download Best WordPress Themes Free Download
Download Best WordPress Themes Free Download
Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes
free download udemy paid course
download samsung firmware
Download Best WordPress Themes Free Download
O Autorovi
Sdílejte

Odkazy

  • STRATIF
  • Matematika s Chutí
  • Škola s Chutí
  • think-tank.cz
  • Co se vzděláním?
  • Proč se zhoršují výsledky českých žáků a jak je třeba konat
  • Matematika s chutí – pokus přinést do škol radost z objevování

Chci darovat ISEA

100 Kč 300 Kč 500 Kč

1000 Kč

nebo ,- Kč


© Copyright 2025 ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy, z.s. (think-tank)
Novotného lávka 200/5, 110 00 Praha 1
IČO: 26585499 DIČ: CZ26585499