• Finanční pomoc studentům
  • homepage
  • ISEA v médiích
  • Konference
    • Investments in human capital and education
    • The White Paper and Beyond: Tertiary Education Reform in the Czech Republic
  • O nás
    • Kontaktujte nás
    • Strategie
  • Policy papers
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum mateřských škol v době COVID-19

logo


  • O nás
  • Projekty
  • Publikace
  • Výzkum MŠ v době COVID-19
  • Policy papers
  • Média
  • Fin. pomoc studentům
  • Kontakt


22
KVě
2025

Návrh metodického opatření MŠMT pro regulaci omezeného letního provozu MŠ

by javorovab
0 Comment

Právní předpisy (zejména § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb.) umožňují mateřské škole provoz omezit nebo přerušit, ale nestanovují jednotná kritéria, jak k tomu spravedlivě přistupovat. Tato mezera mezi normou a praxí vytváří prostor pro chaos, nerovnosti i mediální konflikty.

Absence jasné metodiky při organizaci letního (tzv. omezeného) provozu MŠ vede k nejistotě, nerovnostem a reputačnímu poškozování mateřských škol. Ministerstvo školství má právní i odbornou legitimitu tuto mezeru řešit, a to vydáním metodického pokynu, který by měl stanovit: (1) principy rovného zacházení (a to jak vůči dětem, tak vůči zaměstnancům MŠ), (2) doporučená kritéria výběru v omezeném režimu, (3) a návod, jak v souladu s právem i etikou plánovat omezený provoz mateřské školy v červenci a srpnu.

Tento krok přispěje k ochraně dětí, rodičů i pedagogických pracovníků a zabrání dalšímu zneužívání tématu letního provozu v populistické nebo mediální rovině.

Níže navrhujeme, co a jak by mělo MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) učinit, aby vytvořilo legitimní metodickou pomůcku, která mateřským školám poskytne právně obhajitelný, spravedlivý a srozumitelný rámec pro rozhodování o omezeném letním provozu:

Teze k návrhu metodického opatření MŠMT pro regulaci omezeného letního provozu mateřských škol

1. Vydání metodického pokynu dle § 171 odst. 2 školského zákona

Ministerstvo školství by mělo dle své pravomoci (zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 171 odst. 2) vydat metodický pokyn, který bude obsahovat doporučený postup ředitelů mateřských škol při plánování omezeného provozu v prázdninových měsících červenci a srpnu.

2. Stanovení účelu metodiky

Cílem metodiky je:

  • sjednotit postupy MŠ napříč zřizovateli a regiony,
  • ochránit mateřské školy před nejasným výkladem právních povinností,
  • předcházet vzniku nerovností a podezření z diskriminace (a to jak dětí, tak zaměstnanců),
  • a posílit právní jistotu všech aktérů: škol, rodičů, zřizovatelů i kontrolních orgánů.

3. Obsah metodiky by měl zahrnovat zejména:

a) Definici základních pojmů

Vymezení rozdílu mezi běžným provozem, omezeným provozem a přerušením provozu podle § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb., ve vztahu k § 217 zákoníku práce (nároku zaměstnance MŠ na dovolenou) a ve vztahu k počtu přítomných pedagogů, zachování zákonného poměru dětí na jednoho pedagoga – tzv. ratio, jak jej stanoví § 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb.

b) Kritéria pro organizaci omezeného provozu

Metodika by měla školám doporučit nediskriminační a objektivně odůvodnitelné pořadí kritérií, podle kterých lze omezit letní docházku, např.:

  1. Děti s povinným předškolním vzděláváním (§ 34 odst. 4 školského zákona).
  2. Děti rodičů, kteří prokazatelně vykonávají zaměstnání, podnikání nebo jinou výdělečnou činnost (např. čestné prohlášení, pracovní smlouva, výpis z IČO).
  3. Děti rodičů, kteří nemohou dítě jinak zabezpečit (např. z důvodu péče o osobu blízkou, osamělého rodičovství).
  4. Děti, které již v průběhu roku vykazují zvýšenou míru podpůrných opatření.
  5. Ostatní děti (dle volné kapacity).

Poznámka: Kritéria nesmí být zaměřena na posuzování osobního života rodiče, ale na reálnou potřebnost docházky dítěte z hlediska provozních kapacit školy.

c) Formu zveřejnění a informování rodičů

  • Povinnost včasné a transparentní informovanosti rodičů (min. 2 měsíce předem, § 3 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb.).
  • Doporučení vzorového formuláře pro zjištění zájmu rodičů o docházku (dotazník).
  • Povinnost zveřejnit kritéria výběru pro letní docházku, i když nejde o správní řízení tak, aby zaměstnanci mohli v omezeném provozu čerpat řádnou dovolenou.

d) Soulad s pracovním právem

  • Upozornění, že čerpání dovolené pedagogických pracovníků je zákonnou povinností zaměstnavatele (§ 217 zákoníku práce).
  • Opatření, které naplní nutnost plánovat letní provoz tak, aby pedagogové mohli svou dovolenou čerpat v zákonné lhůtě.

e) Doporučení ke spolupráci mezi mateřskými školami

  • Metodický pokyn pro koordinaci náhradní docházky v rámci obce/městské části (§ 3 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb.).
  • Metodický pokyn pro možnost vzniku meziškolských dohod o přijetí dítěte v době přerušení provozu.

Autorský tým: PhDr. Simona Weidnerová, MBA (ISEA), Mgr. Andrea Benešová, Mgr. Irena Floriánová, DiS., Mgr. Kateřina Tomášová, Mgr. Vladimíra Dobrovolná, PhDr. Helena Kloudová, DiS., Mgr. Yvona Hrstková, Mgr. Vít Sumerauer, Členové platformy „Ředitelky a ředitelé mateřinek“ a ředitelé mateřských škol.

Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
online free course
download karbonn firmware
Download Premium WordPress Themes Free
O Autorovi
Sdílejte

Odkazy

  • STRATIF
  • Matematika s Chutí
  • Škola s Chutí
  • think-tank.cz
  • Co se vzděláním?
  • Proč se zhoršují výsledky českých žáků a jak je třeba konat
  • Matematika s chutí – pokus přinést do škol radost z objevování

Chci darovat ISEA

100 Kč 300 Kč 500 Kč

1000 Kč

nebo ,- Kč


© Copyright 2025 ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy, z.s. (think-tank)
Novotného lávka 200/5, 110 00 Praha 1
IČO: 26585499 DIČ: CZ26585499