1. 11. 2020
Zatímco vláda schválila kompenzace postiženým odvětvím v souvislosti s koronavirovou krizí, finanční pomoc mateřským školám zůstává stranou, ačkoliv jsou mateřinky také v první linii s plným provozem.
Financování mateřských škol je tak přeregulované, že komplikuje běžný provoz v době pandemie.
Šetření ISEA ukázalo, že ředitel/ka mateřské školy jako statutární zástupce nemá prakticky žádnou disponibilitu s penězi, jestliže nastane mimořádná situace.
Z našeho vzorku 764 respondentů nejčastěji aktuálně chybí mateřinkám na nemocenské dávky (v ONIV) částka 15-25 tisíc korun a stejnou částku ředitelky odhadují, že jim bude chybět do konce roku. V některých mateřských školách chybí již nyní dokonce 45 tisíc korun na nemocenské dávky a odhady, kolik peněz bude do konce roku ještě chybět, si ředitelky ani netroufají udělat. Jiné stav odhadují takto: „Nejsem Sibyla. Nicméně odhaduji, že mi do konce roku bude chybět 75 tisíc korun. Částku odhaduji za zaměstnance, když postupně budou všichni pozitivně testováni, nebo v karanténě. A to nepočítám s běžnými nemocemi.“ Proč tomu tak je?
Peníze na chod školy má mateřská škola rozškatulkované v mnoha šuplících. Jeden šuplík na mzdy, druhý šuplík na dohody o provedení práce, třetí šuplík na nemocenské dávky (náhradu platu v prvních 14 dnech dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené karantény). Přehazovat peníze mezi šuplíky mohou značně omezeně, mnohde jen jednou, nebo dvakrát za rok. Schvalovací procesy trvají leckde déle, než samotná krizová situace v mateřské škole, kterou je třeba řešit hned, ne až ji za měsíc schválí úředníci.
Chybí peníze na nemocenské dávky
Zaměstnanci, pokud jsou v pracovní neschopnosti, vyčerpají mateřské škole peníze „v šuplíku“ určeném na nemocenské dávky (ONIV = Ostatní neinvestiční náklady). V případě vyššího výskytu nemocnosti a překročení limitu v šuplíku, tedy není z čeho platit nemocenskou zaměstnancům a ředitel/ka mateřské školy musí žádat úřady o doplnění peněz do šuplíku na nemocenské dávky, nebo o přesuny mezi šuplíky.
Zjistili jsme, že všem žádostem o doplnění chybějících peněz na nemocenské dávky pro zaměstnance není plně vyhověno!
Žádosti navíc nelze posílat flexibilně, podle toho, jaká situace v mateřské škole nastane. Takže například ředitel/ka mateřské školy musí v září 2020 odhadnout, kolik peněz na nemocné zaměstnance bude potřebovat v prosinci 2020. To je však při současném vývoji pandemie věštěním z křišťálové koule.
Chybí i peníze na dohody
Mateřské školy také nemají dostatek peněz „v šuplíku“ určeném na dohody o provedení práce, aby si v mateřinkách mohli najmout brigádníky, tedy zástupy za dočasně nemocný personál. Ukázalo se, že i tam, kde peníze na dohody měli, vše vyčerpali, protože nakonec onemocněl i zastupující personál.
Schvalovací procesy jsou dlouhé a s nejistým výsledkem
Tato detailistická regulace je nesmyslná především proto, že krajští úředníci schvalují „od stolu“, zda chybějící prostředky v Ostatních neinvestičních nákladech doplní zcela, poskytnou jejich část, nebo mateřinkám nedají vůbec nic. Mnohde jen mateřským školám povolí přesuny v rámci rozpočtu mateřinky ze šuplíku platů do šuplíku na dohody. To znamená, že mateřské školy čekají i měsíc na to, zda jim v řadě případů povolí úředníci ukrojit z objemu vlastních peněz mateřské školy určených na mzdy. Tento postup obnáší sepisování mnoha zdůvodnění, kterými ředitelka vysvětluje, že jí onemocněl personál a proč jí tedy chybí peníze v ONIV na nemocenské dávky. Následuje nespočet telefonátů s úřady. To vše v situaci, kdy ředitelka mateřské školy polovinu své pracovní doby věnuje pouze administrativě. Na řízení a administrativu mají totiž ředitelé a ředitelky těch nejmenších mateřských škol jen polovinu pracovní doby v druhé půlce pracovní doby musí vést výuku u dětí.
Přitom krajské úřady peníze na dohody mateřinkám na řadě míst schvalují jednou nebo dvakrát za rok. Tento přístup úřadů paralyzuje v době pandemie provoz v mateřských školách, protože jde o malé kolektivy, kde každý jeden jediný chybějící zaměstnanec ohrožuje zabezpečení provozu v souladu s předpisy, které musí mateřská škola dodržet.
Pandemie zviditelnila to, jak je systém financování mateřských škol přeregulovaný, takže vůbec není schopen reagovat na nestandardní a nenadálé životní situace, jako je zvýšená nemocnost a karantény zaměstnanců v době COVID-19.
Problém není snad v tom, že by hlavně chyběly peníze. Ředitelé/lky mateřských škol mají především problém s disponibilitou s penězi, která by flexibilně umožňovala reagovat na nemocnost zaměstnanců.
To přináší dva podstatné problémy. (1) Mateřským školám chybí peníze v šuplíku na nemocenské dávky (2) Za nemocné lidi si ředitelé/lky mateřských škol nemohou najímat brigádníky na dohody o provedení práce, protože jim chybí peníze v šuplíku na dohody.
Zdraví zaměstnanci jsou přetížení
Mnohde je tak z důvodů karantén i nemocí podhodnocen stav personálu mateřských škol. Z tohoto stavu plyne přetížení a přesčasy zdravých zaměstnanců, neboť peníze na dohody na zaplacení zástupů za nemocné pracovníky nejsou ve správném šuplíku. Nikdo se však jejich problémy nezabývá.
Přitom by stačila flexibilní spolupráce úřadů a opatření, které v krizovém období uvolní detailní regulace.
Je nezbytné, aby se vláda zabývala vážnou situací v mateřských školách.
Doporučení vládě jsou proto následující:
Připravit Program antivirus pro mateřské školy, který bude postaven na následujících opatřeních:
Po dobu 2 měsíců trvání pandemické situace (listopad a prosinec 2020) zajistit:
Plně (nikoliv částečně) vyhovět všem již dosud podaným žádostem o doplnění stavu ukazatele Ostatních neinvestičních nákladů (ONIV)
Udělit řediteli/lce MŠ pravomoc provádět přesuny převodem mezi položkami z ukazatele platy do ukazatele Ostatních neinvestičních nákladů (ONIV) na uspokojení chybějících prostředků na nemocenské dávky a karantény zaměstnanců, aniž by měla mateřská škola finanční postihy;
Udělit řediteli MŠ pravomoc provádět přesuny mezi položkami z ukazatele na platy do ukazatele na Ostatní osobní náklady (OON), aniž by se upravoval limit počtu zaměstnanců.
ISEA – Institut pro sociální a ekonomické analýzy, z. s.
José Martího 407/2, 162 00 Praha 6 –Veleslavín
E-mail info@isea.cz, Web www.isea.cz
https://www.isea.cz/vyzkum-materskych-skol-v-dobe-covid-19/
Organizace zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl L, vložka 12535,
IČO: 26585499 DIČ: CZ26585499
Kontakty pro média:
Mgr. Blanka Javorová
manažerka projektu ISEA, Institutu pro sociální a ekonomické analýzy, z.s.
Tel. +420 723 436 201
PhDr. Walter Bartoš, Ph.D., MBA,
Expert projektu ISEA, Institutu pro sociální a ekonomické analýzy, z.s.
Tel. +420 602 165 429
Platforma „Ředitelky a ředitelé mateřinek“
Cílem platformy, která zahrnuje 1,1 tisíc členů, je vytvořit virtuální networking MŠ. Prostředí, ve kterém se on-line denně potkávají ředitelky a ředitelé mateřských škol z celé ČR, kde sdílí příklady dobré praxe ve všech oblastech předškolního vzdělávání. Snahou platformy je také propojit ředitele a ředitelky mateřských škol za účelem sdílení zkušeností s odlišnými přístupy úřadů, při schvalování regulací mateřským školám; s cílem prosadit sjednocení pravidel v rámci ČR, pro zlepšení pracovních podmínek.
Mgr. Andrea Benešová
vedoucí platformy „Ředitelky a ředitelé mateřinek“
Tel.: +420 736 530 378
Mgr. Yvona Hrstková
mluvčí platformy „Ředitelky a ředitelé mateřinek“
Tel.: +420 728 876 541