1. 11. 2020
Zatímco vláda stále zpřísňuje opatření, hygienicko-epidemiologická pravidla zajištění provozu v mateřských školách opět nejsou vydána žádná. Lze jen konstatovat, že mateřské školy zůstávají otevřeny a učitelky se mají chránit respirátorem. Život je ale pestřejší než politici předpokládají. Tvrzení, že v mateřských školách je zanedbatelný výskyt nákazy COVID-19, je nezodpovědné.
Realita je taková, že kontakt všech (dětí i pedagogů) je velmi těsný. Děti mohou prakticky vše. Společně zpívají, společně cvičí, děti žádné roušky nemají. Nezřídka se tak stává, že jde v lepším případě do karantény celá třída, leckde celá mateřská škola při výskytu pozitivního dítěte. V horším případě onemocní zaměstnanci mateřské školy. Postupy Krajských hygienických stanic se však liší.
Tak, jako je 5 287 mateřských škol, je také pět tisíc problémů v mateřských školách. V zásadě je však všechny spojuje absence jednotných pravidel pro krizové řízení a tomu odpovídající pravomoci ředitelů mateřských škol, jako statutárních zástupců organizace.
Mateřským školám zásadně chybí návrh souvislé transparentní koncepce toho, jak se má mateřská škola zachovat v případě a) pozitivního pracovníka, b) pozitivního dítěte. Je nezbytné, aby vláda jasně naformulovala metodiku, která sjednotí postupy Krajských hygienických stanic a především vydá jasná pravidla, která budou muset respektovat také rodiče a zřizovatelé.
Šetření Institutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) ukázalo, že se první a druhá vlna pandemie v mateřských školách značně liší. V první vlně pandemie strach rodičů, kteří přestali vodit děti do školky v obavě z nákazy. Na jaře byly školky poloprázdné, a tak nakonec došlo k jejich uzavření.
S ohledem na mimořádnou situaci v Česku spojenou s vládními opatřeními, zůstalo v první vlně pandemie podle zjištění České školní inspekce více než jeden měsíc uzavřeno 95 % mateřských škol. Pouze 1,5 % mateřských škol svůj provoz žádným způsobem ani neomezilo. I v nich však byla přítomna méně než polovina zapsaných dětí.
Zjistili jsme, že v druhé vlně pandemie je situace opačná. Rodiče nejen, že nemají obavu z nákazy, ale vodí do školky i zjevně nachlazené děti. Ty ráno umístí do kolektivu v MŠ mnohde pod pohrůžkou, že si budou stěžovat u zřizovatele, pokud mateřská škola dítě do třídy nepřijme. Ředitel/ka mateřské školy nemá prakticky žádnou možnost bránit se skutečnosti, že nachlazení dítěte nemusí být jen obyčejná rýma a dítě by mělo raději zůstat doma.
Předávání nákazy jako štafety
Od nachlazených dětí se však nakazí personál. Doporučení členů vlády učitelkám, aby nosily respirátory, čímž předejdou nákaze od dětí, má několik háčků.
Ačkoliv formálně mají mateřské školy pravomoc odmítnout přijetí zjevně nemocného dítěte do kolektivu (ve školních řádech je napsáno, že do MŠ může přijít pouze dítě, které nejeví známky infekčního onemocnění), realita je jiná.
„Zjistili jsme, že vymahatelnost dodržování školního řádu po rodičích je nízká. To proto, že zřizovatel sám přispívá k tomu, aby rodiče školní řád nerespektovali. To fakticky snižuje pravomoci ředitele mateřské školy jako statutárního zástupce a značně zhoršuje hygienicko-epidemiologické podmínky na pracovišti mateřských škol,“ říká Simona Weidnerová, jedna z autorek výzkumu.
Problém praxe je v tom, že ředitelky mateřinek nemají ani v době pandemie žádnou faktickou oporu a pravomoci toto hygienické nařízení definované ve školních řádech vymáhat. „Respondentky často zmiňovaly, že podle stanoviska některých pracovišť krajské hygieny údajně nesmí ředitelé mateřských škol žádat rodiče o lékařské potvrzení, že u dítěte jde o obyčejnou rýmu a dítě není infekční pro kolektiv,“ dodala Weidnerová.
Na venkově není situace tak dramatická. Ve větších městech však často ráno probíhá hádání s rodiči, kteří vyhrožují, že si budou stěžovat u starosty (zřizovatele mateřské školy), pokud dítě mateřská škola do kolektivu nepřijme s rýmou a často si mnohde také stěžují. Během dne se pak nezřídka u dítěte objeví i kašel (přibližně ve třetině městských škol z našeho vzorku 764 respondentů). Do konfliktu s rodiči a zřizovatelem část učitelek a ředitelek nejde. Zřizovatel pak ředitelce mnohde argumentuje, že dle zákona není učitelka oprávněna diagnostikovat onemocnění a určovat schopnost dítěte být v kolektivu. Nezřídka je pak na pranýři zřizovatele ředitelka MŠ, neboť ten ve většině případů vyhoví rodičům s odůvodněním, že rodiče nemohou být s kdejakou nudlí dětí doma.
Výsledkem takové „vstřícnosti zřizovatele vůči rodičům“ je, že děti nakazí personál a infekci si předávají děti i zaměstnanci „jako štafetu“. Je nezbytné, aby alespoň v kritické době, kdy je covidový semafor v rámci celé ČR červený, měl rodič povinnost přinést od pediatra potvrzení, že dítě je zdravé a lékař doporučuje jeho pobyt v kolektivu.
Postupy hygieny
Je také nezbytné, aby s ohledem na kolektivy dětí i zaměstnanců, byla jasně vydána pravidla jak postupovat, pokud se vyskytne pozitivně testovaný zaměstnanec v mateřské škole. Současnou situaci vykresluje jedna z respondentek takto: „U nás je hygienou nařízená karanténa prvního zaměstnance na základě pozitivního testu. Jenže příznaky mají téměř všichni zaměstnanci (jak učitelky, tak provozní pracovníci), postupně jdeme všichni na testy. Nekonečné je čekání na to, než se dostanete na test, tři další dny, než přijde výsledek. V tomto rozmezí se může nakazit mnoho dalších lidí, i dětí, přitom provoz mateřské školy by měl dle názoru naší hygieny běžet jakoby nic, dokud nebudou výsledky dalších testů pozitivní. Podle mne by měla být mateřská škola zavřená hned, při prvním výskytu nákazy jednoho zaměstnance, nebo jednoho dítěte.“
Samostatným problémem se pak ukázala absence pravidel pro znovuotevření mateřských škol v oblastech s vysokým výskytem nákazy v obci. Mateřské školy, které jsou nyní uzavřené z důvodů výskytu nákazy, (onemocnění zaměstnanců a karantény zbývajícího personálu), nemají jasná pravidla a postupy pro znovuotevření. Je nezbytné, aby vláda vydala postupy s jasně deklarovanou pravomocí ředitele/lky mateřské školy.
Pravidla by měla jednoznačně odpovědět na otázky:
Je nezbytné, aby se vláda zabývala vážnou situací v mateřských školách.
Doporučení vládě jsou proto následující:
Explicitně udělit ředitelům/ředitelkám mateřských škol pravomoci:
Dále je nezbytné, aby vláda uložila spolupráci rezortů MZ ČR a MŠMT na:
Vypracování souvislé transparentní koncepce přesných postupů, jak se má ředitel/lka mateřské školy zachovat jako statutární zástupce v případě a) pozitivního pracovníka, b) pozitivního dítěte.
Je nezbytné, aby vláda jasně naformulovala metodický postup, který sjednotí postupy Krajských hygienických stanic a především vydá jasná pravidla, která budou muset respektovat především rodiče a zřizovatelé mateřských škol.
Celou studii naleznete na webové stránce ISEA https://www.isea.cz/vyzkum-materskych-skol-v-dobe-covid-19/
ISEA – Institut pro sociální a ekonomické analýzy, z. s.
José Martího 407/2, 162 00 Praha 6 –Veleslavín
E-mail info@isea.cz, Web www.isea.cz
https://www.isea.cz/vyzkum-materskych-skol-v-dobe-covid-19/
Organizace zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl L, vložka 12535,
IČO: 26585499 DIČ: CZ26585499
Kontakty pro média:
Mgr. Blanka Javorová
manažerka projektu ISEA, Institutu pro sociální a ekonomické analýzy, z.s.
Tel. +420 723 436 201
PhDr. Walter Bartoš, Ph.D., MBA,
Expert projektu ISEA, Institutu pro sociální a ekonomické analýzy, z.s.
Tel. +420 602 165 429
Platforma „Ředitelky a ředitelé mateřinek“
Cílem platformy, která zahrnuje 1,1 tisíc členů, je vytvořit virtuální networking MŠ. Prostředí, ve kterém se on-line denně potkávají ředitelky a ředitelé mateřských škol z celé ČR, kde sdílí příklady dobré praxe ve všech oblastech předškolního vzdělávání. Snahou platformy je také propojit ředitele a ředitelky mateřských škol za účelem sdílení zkušeností s odlišnými přístupy úřadů, při schvalování regulací mateřským školám; s cílem prosadit sjednocení pravidel v rámci ČR, pro zlepšení pracovních podmínek.
Mgr. Andrea Benešová
vedoucí platformy „Ředitelky a ředitelé mateřinek“
Tel.: +420 736 530 378
Mgr. Yvona Hrstková
mluvčí platformy „Ředitelky a ředitelé mateřinek“
Tel.: +420 728 876 541